L’any 2.015: un desficaci d’any
enero 4, 2016
Desficaci ha sigut a primara paraula que m’ha vingut al cap per descriure, per qualificar el comportament de l’oratge durant l’any ue hem deixar enrere en repassar el resum de 2.015 que ens ha fet arribar des d’AEMET José Ángel Nuñez (cap de Secció de Climatologia).
Vorem algunes dades que ens han de fer reflexionar:
Ha sigut el segon any més càlid des de 1.940 (Des que tenim registres a nivell de la Comunitat) només superat per l’any passat que va ser ell més càlid de la sèrie.
Si ens fixem en l’evolució de les temperatures mitjanes al llarg de l’any de seguida trobem un dels fenòmens meteorlològics més destacats del 2.015: l’episodi de calor que tinguerem els dies 13 i 14 de maig com a conseqüència de la irrupció d’una massa d’aire d’origen saharià. Tret del litoral nord de Castelló es van batre els rècords històrics de temperatura màxima del mes de maig.
Recordem algun dels registres més alts registrats aquell dia
Pluviomètricament parlant podem concloure que ha sigut un any normal amb acumulats anuals de precipitació pròxims als habituals.
De tota manera hem de tindre en compte que entre l’episodi de ‘goota freda’ de març, i el de principis de novembre es va registrar el 15 per cent de la pluja de tot l’any, posant de manifest la irrregularitat del nostre clima i del seu règim de pluges.
Jo pense que cada vegada és més important la calitat de la pluja que la quantitat.
Convindreu amb mi que ha sigut un disbarat d’any el que acabem de deixar enrere…Jo als Reis els he demanat un oratge ‘amb més tellat’ per al 2.016, tant pel que fa a les temmperatures com a les precipitacions. I que els nostres dirigents comencen a pendre’s en serio tot allò que tinga a vore amb el medi ambient i ens ajude a conservar ell nostre entorn.





